چیلر هوایی
آگوست 9, 2022
انواع مینی چیلر
آگوست 9, 2022
Show all
اهمیت گرم کردن آب استخر و جکوزی :

در هر مجموعه آبی به منظور حفظ سلامت شناگران و تامین شرایط آسایش آنان لازم است دمای آب استخر و جکوزی در محدوده مناسبی قرار گیرد. مطالعات نشان می دهد که دمای ایده آل برای آب استخر بر اساس شرایط و نوع کاربری 27 تا 29 درجه سانتیگراد و برای جکوزی آب گرم بین  40 تا 43 درجه سانتیگراد می باشد.

Mars

در بسیاری از استخر های خصوصی (آپارتمانی) جهت تامین گرمایش آب استخر،گرمایش آب جکوزی،گرمایش آب مصرفی سرویس ها و دوش ها از یک سیستم مستقل گرمایش استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد دمای آب استخر سبب افزایش نرخ تبخیر و بالا رفتن رطوبت نسبی در محیط استخر می شود. همچنین این عامل سبب فرسایش و آسیب دیدن تجهیزات موجود در محوطه استخر خواهد گردید.

گرمکن آب استخر و جکوزی

بمنظور کاهش نرخ تبخیر آب استخر لازم است دمای هوای محیط به اندازه 2 تا 3 درجه سانتیگراد بالا تر از دمای آب استخر باشد،به منظور کنترل دمای آب استخر از ترموستات (آگوستات) در مسیر برگشت مدار آب در گردش استفاده میشود.

روشهای گرمایش آب استخر و جکوزی :
 دیگ (چدنی و یا فولادی) و مبدل حرارتی (پوسته و لوله و یا مبدل حرارتی صفحه ای)
گرمکن آب استخر و جکوزیگرمایش آب استخر با استفاده از گرمکن های برقی

گرمکن آب استخر و جکوزی

 پکیج های گازی مخصوص گرمایش آب استخر

گرمکن آب استخر و جکوزی

 سیستم سولار به صورت غیر مستقیم و مستقیم

گرمکن آب استخر و جکوزی

 مبدل های حرارتی
عوامل تاثیر گذار در محاسبه ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر ها :

هنگام انجام محاسبه و تصمیم گیری در خصوص انتخاب نوع و ظرفیت گرمکن آب استخر و جکوزی ، موارد زیر را مورد بررسی قرار دهید:

مقدار حجم آب موجود در کاسه استخر مساحت کاسه استخر (مقدار سطح آب که با هوای محیط در تماس است) مقدار زمان مورد نیاز جهت دستیابی به دمای اولیه مورد نظر (معمولا 24 ساعت در نظر گرفته میشود) دمای نهایی آب استخر بر اساس کاربری و شرایط استخر که معمولا 80 تا 86 درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود.

ALFA LAVAL

(27 تا 30 درجه سانتیگراد) مقدار متوسط دما در سردترین ماه سال (جهت محاسبه بار حرارتی استخرهای رو باز) مقدار متوسط دمای سالن استخر (جهت محاسبه بار حرارتی استخرهای سرپوشیده) دمای آب ورودی استخر قبل از گرم شدن که معمولاً حدود 41 تا 46 درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود.( 5 تا 8 درجه سانتیگراد )

روش محاسبه گرمایش مورد نیاز برای گرم کردن آب استخر و جکوزی :

QT = Q1+Q2

QT= مقدار ظرفیت گرمایی مورد نیازگرمایشی

Q1 = mCp∆t/t

Q1 = مقدار انرژی گرمایشی مورد نیاز جهت گرمایش آب استخربر حسب btu/hr (واحد انگلیسی) m = جرم آب موجود در استخر ( m = ρv ) که مقدار ρ برابر 8.3 lb.gal و مقدار v برابر با حجم آب استخر بر حسب US gal Cp = مقدار گرمای ویژه آب (در سیستم انگلیسی) برابر با 1btu/lb.°f T∆ = مقدار اختلاف دمای اولیه آب و دمای مطلوب بر حسب درجه فارنهایت (مقدارT∆ در استخر سرپوشیده کمتر از مقدار آن در استخرهای روباز می باشد و مطابق با نظر کارفرما محاسبه می گردد – در محدوده 40 تا 45 درجه فارنهایت ) t= زمان مورد نظر جهت رسیدن به مقدار دمای نهایی آب (h)

Q2= UA∆t

Q2 = مقدار انرژی گرمایشی تلف شده از سطح آب استخر btu/hr U = ضریب کلی انتقال حرارت سطح استخر برابر با 10.5 btu/h A = مساحت کاسه استخر T∆ = مقدار اختلاف دمای آب استخر و دمای محیط بر حسب درجه فارنهایت

روش محاسبه گرمایش آب در استخر های سرپوشیده :

اگربخواهیم مدت زمانی را که برای گرم کردن آب استخر در نظر می گیریم کم باشد. از بویلر و مبدل حرارتی با توان بیشتری استفاده نماییم. حداکثر مدت زمان گرم کردن آب استخر (منظور مدت زمانی است که آب استخر از شرایط سرد به دمای مورد نظر می رسد .)
برای استخر هایی که به طور تفریحی کار می کند، مدت زمان مورد نیاز برای گرمایش توسط گرمکن آب استخر 24 ساعت است. ولی در استخرهایی که در طول فصل باید آب آنها را از شرایط سرد به دمای دلخواه رسانید.

جدول کمکی تبدیل واحد


قاعده  محاسبه مقدار توان الکتریکی مصرفی توسط گرمکن آب استخر برقی و مقدار ظرفیت گرمایی تولید شده توسط آنها به صورت زیر میباشد :

گرمکن آب استخر و جکوزی

به طور کلی مبدل های حرارتی که رایج ترین ملزومات تامین آب گرم در استخرها و جکوزی ها می باشند، دارای دو نوع مبدل پوسته و لوله و مبدل حرارتی صفحه ای هستند. مبدل های حرارتی که برای گرمایش آب استخر و جکوزی مورد استفاده قرار می گیرند باید دارای راندمان حرارتی بالا و همچنین مقاومت زیاد در برابر خوردگی باشند و بهترین آنها نوع مبدل های حرارتی تمام استیل میباشد.
مبدل های حرارتی دارای دو مدار مجزا از یکدیگر میباشند. که در یک مدار ، آب گرم و یا بخار گرم حاصل از دیگ جریان دارد و در مدار دیگر نیز آبی که گرمای مورد نیاز خود را از آب گرم دیگ دریافت میکند. معمولا جهت تامین آب گرم استخر،جکوزی و آب گرم مصرفی برای هر یک از آنها از مبدلهای حرارتی جداگانه استفاده می گردد.

گرمکن آب استخر و جکوزی

 

روش صرفه جویی در مصرف انرژی گرمکن آب استخر :

بنابراین استفاده از تمهیداتی برای محدود کردن این اتلاف حرارتی میتواند تا حد زیادی در کاهش هزینه های گرمایش و سوخت موثر می باشد.

یکی از موثر ترین این روشها به کار گیری از کاور استخر (روکش استخر) در مواقعی که از استخر استفاده نمیشود میباشد. که هم موجب حفظ انرژی و حرارت آب گردیده (همانند یک پتو) و هم از آلودگیهای سطحی آب (در استخرهای روباز) جلو گیری مینماید .

1 دیدگاه

  1. سارا گفت:

    سلام، ظرفیت حرارتی دیگ یا مبدل برای گرم کردن آب یک استخر روباز پرورش ماهی به حجم مشخص به میزان ۶ درجه سانتیگراد را چطور حساب می کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *