چیلر آب سرد
آگوست 16, 2022
پمپ سپتیک
آگوست 16, 2022
Show all

اگزاست فن تهویه به فرآیندی گفته میشود که روی هوا صورت میگیرد تا بتوانیم شرایط هوای محل مورد نظر را برای زندگی مطلوب، کار کردن نیروهای انسانی یا عملیات صنعتی وتجهیزات معین، مطلوب و بهداشتی نماییم،تهویه مطبوع که بوسیله تجهیزات ودستگاههای مختلف صورت می پذیرد ،شرایط هوای محیط را طبق روشهای خاصی به دما و رطوبت مد نظر ما میرسانند.

Mars

دراین میان انواع فن دمنده واگزاست فن تهویه به عنوان یکی از مهمترین تجهیزات و دستگاه‌های تهویه مطبوع نقش بسزایی را ایفا میکنند و به نوعی قلب تپنده تجهیزات تهویه مطبوع به‌شمار می‌روند. معمولا در طراحی ها، هوای محیط ساختمان پس از طی مراحل مختلف فیلتراسیون از هواسازها تامین می شود و از سوی دیگر از طریق درب وپنجره ها  بصورت طبیعی وارد محیط می گردد و از سوی دیگر  از محیط خارج می شود.

ALFA LAVAL

حال این هوا گاه به طور کامل  به محیط بیرون منتقل می شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خروجی توسط  به سوی هواساز باز می گردد. معمولا در اینگونه موارد از  که خود دارای سیستم فیلتراسیون باشد استفاده میگردد.

بطور کلی اگزاست  فن ها به دو دسته تقسیم میشوند :
  • انواع اگزاست فن اکسیال یا محوری
  •    انواع اگزاست فن سانتریفیوژیا گریز از مرکز
اگزاست فن تهویه اکسیال :

محوری یا اگزاست فن تهویه اکسیال به فن هایی گفته می شود که جریان خروجی هوا یا گاز در راستای محورگردش  می باشد ، از این  معمولا برای کاربری های تک جهته همانند ورود و خروج هوا یا گاز از یک محیط به محیط دیگر وجهت جابجای حجم بالای هوا زمانی که فشار استاتیکی کمتر ی وجود داشته باشد استفاده میگردد. این  عموما به دلیل فشار استاتیک پایین در مکانهایی که آلودگی بالا میباشدکاربرد ندارد و در سیستم ها هوادهی با مسیر ها یا کانال ها طولانی به هیچ وجه توصیه نمی شود ، وپیشنهاد میگردد درچنین مواردی از  سانتریفیوژ استفاده گردد.

کاربردهای اگزاست فن تهویه اکسیال :

اکسیال در سطح وسیعی در کندانسورها ، اواپراتورها وخشک کن  مورداستفاده قرار میگیرددرضمن از این  می توان برای خنک سازی محیط های مختلف از جمله کارگاههای تولیدی ، پرورش طیور، گلخانه ها و صنایع کشاورزی استفاده نمود ، البته اگزاست فن تهویه محوری کاربردهای دیگری نیز دارد که میتوان به مواردی همچون برج خنک کننده ، تونل های باد، صنایع کشتی سازی و… اشاره کرد. از ویژگی های مهم  می توان به کارایی بالا ، هزینه کم تامین ونگهداری ، وزن کم ، نصب آسان وعمر نسبتا بالای این اگزاست فن تهویه اشاره کرد.

اگزاست فن
اجزایی تشکیل دهنده  اگزاست فن تهویه اکسیال :
  1. هاب :  قسمتی از  میباشد که از یک سو به شفت انتقال قدرت متصل به الکتروموتور،متصل می گردد و از سو ی دیگرپره ها فن در این بخش ثابت می شوند .
  2. پره :  قسمتی از اگزاست فن تهویه که وظیفه جریان دادن هوا را بر عهده  دارد و معمولا این تیغه ها با مقطع ایرودینامیکی ایروفویل تولید می شوند .
  3. الکتروموتور : قسمتی از که وظیفه انتقال قدرت وبه حرکت درآورن پره هار به عهده دارد.
  4. انتقال قدرت در اگزاست فن تهویه به دوصورت کوبل مستقیم وپولی تسمه میباشد.
  5. توری یا سبد محافظ : قسمتی از اگزاست فن تهویه اکسیال ، که جهت محافظت از پره ها و جلوگیری از ورود اجسام بزرگ به دهنه ورودی وخروجی میباشد.
  6. قاب : بدنه اصلی  میباشد که قطعات دیگر برروی آن سوار میشوند واز طریق آن اگزاست فن تهویه را میتوان در محل مورد نظر نصب کرد.
ویژگی های اگزاست فن تهویه اکسیال :
  • کلاس عایق حرارتی موتوراگزاست فن  تهویه محوری ازنوع F ,B میباشد وکلاس حفاظتی آن IP54 ,IP55 میباشد.
  •  حرارت محیطی  محوری از 30درجه سانتیگراد تا60درجه سانتیگراد میباشد.
  • اگزاست فن  تهویه محوری توانایی جابجایی هوا در جهت محور موتور رادارا میباشد.
  • درمواقعی که فشار استاتیک خیلی کم باشد بهترین انتخاب جهت تخلیه هوا  محوری میباشد.
  • جهت صدای کمتر ومصرف پایین تر برق از موتور های بادور 1400و900دراگزاست فن تهویه محوری استفاده میگردد
  • اگزاست فن تهویه محوری در دودسته  صنعتی و اگزاست فن تهویه خانگی تقسیم میشوند، قطعات  صنعتی از ورق فولاد وآلومینیم درست میشود ودر کارخانه ها وکارگاههای بزرگ کاربرد دارد.
میزان تخلیه هوا در اگزاست فن تهویه اکسیال به موارد زیر بستگی دارد:
  • دور موتوراگزاست فن
  • شکل پروانه و زاویه پره
  • قطر پروانه اگزاست فن
  • تعداد پره ها  اگزاست فن
انواع اگزاست فن سانتریفیوژیا گریز از مرکز
  • اگزاست فن با پروانه فوروارد(خم به جلو) :

در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ، پره‌ها رو به جلو و در جهت چرخش پروانه هستند. تعداد پره‌های آن در مقایسه با پره های اگزاست فن سانتریفیوژخم به عقب و شعاعی بیشتر است. توان واقعی در این اگزاست فن‌تهویه به‌ علت ساختار پروانه آن، از توان محاسبه شده برای اگزاست فن‌ بیشتر است.اگزاست فن‌ سانتریفیوژباپره های فورواردبیشتر در صنایع تهویه مطبوع و تهویه در ساختمان‌ها و برج‌های اداری و مسکونی استفاده میشود.

  • اگزاست فن با پروانه بکوارد(خم به عقب) : 

در این نوع اگزاست فن سانتریفیوژ،پره ها روبه عقب ودر جهت مخالف چرخش پروانه میباشد.تعداد پره های اگزاست فن سانتریفیوژبکواردکمتر از اگزاست فن سانتریفیژفوروارد میباشدامابازدهی این نوع اگزاست فن هااز فن‌های با پروانه خم به جلو بیشتر است و صدای کمتری نیزتولید می‌کنندهمچنین توان واقعی اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد با توان محاسباتی آن تقریباً برابر است.

  • اگزاست فن تهویه با پروانه سانتریفیوژ :

سانتریفیوژ یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها و اجزای سیستم مدیریت هوای هر ساختمان است. این دستگاه‌ها حجم و سرعت هوای دریافتی را افزایش می‌دهند. بیشترین میزان کنترل را درساختمان و تأسیسات چه کم ظرفیت و چه با ظرفیت  بالا، برایتان فراهم می‌کند. سانتریفیوژ رایج‌ترین نوع  در صنعت HVAC است. که در بیشتر اوقات از اگزاست فن سانتریفیوژ برای جابجایی یا تخلیه گازها، آلاینده ها محیطی ،گردو غبار و سایر انواع مواد وذرات موجود در محیط استفاده میگردد.

البته باید توجه داشته باشيد که اکسيال يا محوری امکان جابجايي حجم بيش‌تر هوا نسبت به سانتریفیوژ رادارا میباشد. البته برای مواقعی که نیاز به رانش هوا نباشد وهمچنین فشار استاتیکی کمتری وجود داشته باشد. از اگزاست فن اکسیال استفاده می گردد، انواع  سانتریفیوژ يا استوانه ای برای تأمين فشار رانش هوا در کانال‌های هوا رسانی به کار می روند. اما نسبت به اگزاست فن اکسیال قدرت جابجايی حجم هوای کم‌تری دارند، هنگامی که هوارسانی از طریق کانال انجام می‌شود. بهتر است ازاگزاست  باپروانه سانتریفیوژ استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *