کاربرد های مبدل های صفحه ای
آگوست 16, 2022
نحوه عملکرد مونو پمپ
آگوست 16, 2022
Show all

مقایسه ی مبدل های صفحه ای باپوسته و لوله

تمیز کردن آسانتر مجموعه، هزینه کم در روش ساخت و تولید مبدل های پوسته و لوله نسبت به مبدل های دیگر ویژگی بارز این نوع مبدل هاست. از مزیت های دیگر این مبدل ها می توان به سطح تماس زیاد در حجم کم، طرح مکانیکی خوب و توزیع یکنواخت فشار اشاره کرد.

ALFA LAVAL

نکته مهم در مورد مبدل های صفحه ای این است که موج های روی صفحات جریان سیال را متلاطم می سازد و در نتیجه ضریب انتقال حرارت افزایش می یابد. در این مبدل ها، امکان افزایش ضریب انتقال حرارت در هر دو طرف صفحه وجود دارد. نکته قابل توجه دیگر این است که شرایط جریان غیر هم جهت در مبدل های صفحه ای به سادگی تأمین می شود و بنابراین با اختلاف دمای موجود انتقال حرارت بیشتری حاصل می گردد. این امر در مبدل های لوله ای به علت جریان متقاطع حاصل از قرار دادن بافل در سمت پوسته دقیقاً تأمین نمی شود. همچنین تشکیل رسوب در مبدل های صفحه ای بر اثر تلاطم شدید سیال، فقدان حفره های سطح، کم بودن اختلاف دمای دو سیال و عدم وجود فضای مرده در مبدل های صفحه ای، کمتر از مبدل های لوله ای می باشد.

Mars

انعطاف پذیری بالای مبدل های صفحه ای باعث می شود که طراحی آن دقیق و مطابق با کاربرد مورد نظر باشد.  این امر اتلاف حرارتی را به حداقل می رساند. از آنجایی که کارایی حرارتی مبدل های صفحه ای در مقایسه با مبدل های پوسته و لوله بسیار بهتر است. بنابراین دستگاه به سطح انتقال حرارت کمتری نیاز دارد. در نتیجه مقدار مورد استفاده وزن و سطح دستگاه کاهش می یابد، مبدل های صفحه ای بسیار متراکم تر از سیستم پوسته و لوله هستند که باعث کاهش سطح دستگاه و هزینه ساخت می شود.

در مبدل های صفحه ای، صفحات می توانند برای بازدید و تمیز کردن از سیستم خارج شوند. اگر رسوبات سخت در دستگاه تشکیل شود به راحتی می توان با محلول اسید آن را تمیز کرد. مبدل های صفحه ای در مقایسه با مبدل های پوسته و لوله ای معادل، مساحت کمی برای اتلاف حرارت دارند.

  • مبدل صفحه ای نسبت به مبدل های پوسته و لوله معادل کوچکتر بوده و وزن کمتری دارند.
  • مبدل های صفحه ای برای نصب و تعمیرات و نگهداری نسبت به مبدل های پوسته و لوله به فضای کمتری نیاز دارند .
  • راندمان حرارتی درمبدل صفحه ای در مقایسه با مبدل های پوسته و لوله به دلیل اغتشاش بالا دو برابر بوده و خوردگی آن کمتر می باشد .
  • در مبدل صفحه ای احتمالا اختلاط دو سیال سرد و گرم وجود ندارد .ولی در مبدل های لوله ای در شرایط غیر عادی (نقص فنی) این امکان وجود دارد .
  • در یک مبدل صفحه ای با اضافه کردن مقدار صفحات می توان به راحتی شرایط مبدل را تغییر داد . این امر در مورد مبدل های لوله ای امکان پذیر نیست .
  • در مقایسه ی مبدل های صفحه ای باپوسته و لوله معادل نیاز به عایقکار ی ندارند .

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *