مبدل جوشی به عنوان اکونومایزر
آگوست 9, 2022
چیلر تراکمی
آگوست 9, 2022
Show all

احتمالاً در بررسی ساخت و ساز پروژه خود به این نتیجه رسیده‌اید که برای تأمین انرژی گرمایی آن از سیستم گرمایش از کف در ساختمان استفاده کنید. ما  تصمیم گرفتیم که پدیده گرمایش از کف در ساختمان را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دهیم و مزایا و معایب آن را عنوان کنیم. قضاوت در این مورد را به شما به عنوان مخاطبان اصلی به تام واگذار می‌کنیم.

گرمایش از کف ساختمان به چه شکلی اجرا می‌شود؟

اجرای گرمایش از کف ساختمان نیاز به تمهیدات خاصی دارد و باید با استفاده از مواد و مصالح متناسب با نوع سیستم گرمایشی اجرا شود. در مطالب قبلی (بررسی سیستم گرمایش از کف در ساختمان) این موضوع را به طور کامل بررسی و جزئیات آن را شرح دادیم. بنابراین در این مطلب قصد وارد شدن به جزئیات آنها را نداریم و تنها مروری بر کلیات آنها خواهیم داشت.

در این شیوه، لازم است که بین سیستم گرمایشی و کف ساختمان از یک لایه عایق استفاده شود که مانع از خروج گرما از کف ساختمان می‌شود. میزان تراکم لوله‌ها و یا سیم‌های حرارتی مربوط به سیستم گرمایشی، توسط مهندسین سازه و مهندسین انتقال حرارت انتخاب می‌شود و معیار اصلی آنها، میزان سرمای آب و هوا در آن منطقه است. متصل بودن این لوله‌ها یا سیم‌ها به یک منبع مرکزی باعث انتقال گرما و گرم شدن بخش‌های داخلی ساختمان به کمک گرمایش از کف ساختمان می‌شود.

مزایای گرمایش از کف ساختمان

در مورد استفاده از شیوه گرمایش از کف ساختمان نکات مختلفی مطرح می‌شود که برخی از آنها در طرفداری از این شیوه و برخی نیز از این روش انتقاد می‌کنند. در هر صورت، ما در این مطلب قصد قضاوت در مورد این سیستم نداریم و به ذکر اطلاعاتی در مورد نکات مثبت و منفی آن‌ها می‌پردازیم.

از جمله مزایای گرمایش از کف ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

توزیع گرمایی مناسب

بهترین و مهمترین مزیت تکنولوژی گرمایش از کف ساختمان این است که توزیع گرمایی در آنها به شکل مناسب و کاملاً مساوی است. در سیستم‌های سنتی مانند بخاری و یا پکیج دیواری همیشه شاهد حضور افراد خانواده در نزدیکی این وسایل هستیم. اما زمانی که بحث ایجاد گرمایش با شیوه قرار گیری سیستم گرمایشی در کف ساختمان مطرح می‌شوند، این توزیع گرمایی کامل مناسب بوده و افراد خانواده می‌توانند در فضای آن به طور کامل گسترده شوند.

جلوگیری از مصرف انرژی و سوخت

به احتمال زیاد، در شرایط آب و هوایی مختلف ممکن است اهالی یک منزل مجبور شوند که درجه حرارت شوفاژ یا پکیج دیواری را تغییر دهند.  بنابراین صاحب منزل نیازی نخواهد داشت که در شرایط مختلف، دمای سیستم را تغییر دهد و آن را با توجه به شرایط آب و هوایی، بالا و پایین کند.

باز بودن فضای ساختمان برای طراحی دکوراسیون

اگر در قرار دادن سرویس مبلمان منزل یا دکوراسیون دچار مشکل شده‌اید و پکیج دیواری یا شوفاژها برای قرارگیری آنها مسئله ساز شده است، به خوبی اهمیت و تأثیر سیستم گرمایش از کف ساختمان را درک می‌کنید. در این سیستم، تمامی تجهیزات و ابزارها در کف ساختمان قرار می‌گیرند و هیچ قسمتی از آنها در بیرون وجود ندارد. بنابراین، زمانی که مسئله قرار دادن چند مبل یا سرویس منزل در اتاق‌ها مطرح می‌شود، هیچ گونه مزاحمتی برای آنها وجود ندارد و با خیال راحت می‌توان به طراحی دکوراسیون و چیدمان وسایل منزل پرداخت.

جلوگیری از مسائل زیست محیطی و نظافت منزل

از مهمترین نقاط قوت سیستم گرمایش از کف ساختمان این است که هیچ گونه آلودگی و مسائل زیست محیطی به همراه نخواهد داشت و به نظافت منزل کمک می‌کند. اگر از سیستم‌های گازی و بخاری قدیمی که با تولید دود و شعله همراه بودند، چشم پوشی کنید و فرض بگیریم که از هیچ کدام از آنها استفاده نمی‌شود، عملاً وجود پکیج و شوفاژ مانع از نظافت کامل منزل در زمانهای مختلف می‌شود و نمی‌توان آنها را برای هر نوبت نظافت جدا کرد. این در حالی است که، سیستم‌های گرمایشی کف ساختمان مشکلی از این لحاظ ایجاد نمی‌کنند.

ایجاد لایه عایق حرارتی و صوتی

اما اگر با این سیستم آشنایی چندانی ندارید، توصیه ما این است که حتماً در وب سایت‌های اینترنتی به دنبال مطالب مرتبط با آنها بگردی و نحوه کارگذاری این سیستم را مطالعه کنید. در این سیستم‌ها سعی می‌شود که از یک لایه عایق بر روی کف ساختمان و زیر سیستم گرمایشی استفاده شود.

معایب گرمایش از کف ساختمان

اگرچه شایعات غیر قابل باوری در مورد سیستم‌های گرمایشی از کف ساختمان مطرح می‌شود. اما بدون توجه به این شایعه‌ها، برخی ایراد به این سیستم نیز وارد می‌شود. که با اجرای نحوه صحیح استفاده از آن‌ها می‌توان آنها را به حداقل کاهش داد.

معایب گرمایش از کف ساختمان شامل موارد زیر می‌شود:

نیاز به برقراری پیوسته انرژی گرمایی

در بخش مزایای این سیستم پیوستگی شار گرمایی در آن مانع از هدر رفت انرژی و مصرف سوخت شده و استفاده از آن‌ها را توجیه می‌کند.  این موضوع ممکن است به هدر رفت انرژی منجر شود.

جلوگیری از تغییر کف و انجام تعمیرات ساختمانی

در ساختمان‌های مدرن، شرایطی فراهم می‌شود که کلیه لوله کشی‌های مربوط به آب و گاز و همچنین سیم کشی‌های برق و تلفن از کف ساختمان عبور می‌کنند.  سیستم گرمایش از کف ساختمان مانع از تغییر کف و انجام تعمیرات ساختمانی می‌شود.

Mars
عدم تنظیم مناسب گرمایش از کف ساختمان

این مورد را نمی‌توان از معایب گرمایش از کف ساختمان در نظر گرفت.  بیشتر به شرکتها و گروه‌هایی که این سیستم را نصب می‌کنند، برمی گردد. اگر این افراد نتوانند سیستم گرمایشی را به شکل مناسبی اجرا کنند. ممکن است کف ساختمان بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد باشد و در هر دو صورت برای افراد داخل منزل مشکل‌ساز شود.

تعمیر سیستم گرمایش از کف ساختمان به چه صورت است؟

این سیستم با سه شیوه استفاده از هوای گرم، استفاده از المنت های برقی و استفاده از آب گرم کار می کند. طبیعی است که هر کدام از این سیستم ها دارای طول عمر مفید بیشتری هستند و ممکن است در شرایط مختلف دچار مشکل شود. طول عمر سیستم های گرمایشی الکتریکی نسبت به سایر سیستم ها بیشتر است، اما اجرای آن هزینه بیشتری می طلبد. سیستمهای گرمایشی آب گرم به دلیل خورنده بودن آب، ممکن است بیشتر دچار مشکل شود.

بنابراین با توجه به نوع سیستم، تعمیر سیستم گرمایش ساختمان به استراتژی‌های منحصر به فردی نیاز دارد.  که محل معیوب شده را به سرعت تشخیص می‌دهند و نیازی به تخریب کف برای تشخیص مشکل نیست. این سنسورها به تعمیرکاران اجازه می‌دهند که محل مشکل را به شکل دقیق تشخیص دهند و بلافاصله نسبت به تعویض آنها اقدام کند. در مورد تعمیر منبع جریان حرارت نیست مشکل خاصی وجود ندارد و معمولاً با توجه به نوع سیستم، می توانید از تعمیرکاران متخصص استفاده کنید.

آیا گرمایش از کف ساختمان شیوه مناسبی است؟

شاید قضاوت کردن در مورد گرمایش از کف ساختمان کار درستی نباشد و بیشتر به تجربه و سابقه شرکت‌های فعال در این زمینه مربوط باشد. از لحاظ زیست محیطی این شیوه نه تنها برای پروژه‌های ساختمانی تأثیر منفی ندارد، بلکه از لحاظ مصرف انرژی و کمک به سازه بسیار مناسب است. از طرف دیگر گروه‌های تاسیساتی که نصب این سیستم‌ها را بر عهده می‌گیرند. اگر مهارت کافی در اجرای آن را نداشته باشند. صاحب پروژه را مجبور به اجرای مجدد آن خواهند کرد و حتی ممکن است به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی استحکام سازه تأثیر گذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *