گیج فشار دیجیتال
آگوست 10, 2022
گیج فشاردیافراگمی
آگوست 10, 2022
Show all

گیج فشار یا فشارسنج دستگاهی است برای سنجش فشار که در بیشتر موارد از مکانیزم مکانیکی لوله بوردن، گاهی مکانیسم دیافراگی و در بعضی موارد از سیستم بیلوز المنت استفاده می‌نماید. در تمامی این مکانیسم‌ها، گیج فشار یا فشارسنج با تغییر حالتی که المنت اندازه‌گیری کننده، در اثر تغییرات فشار پیدا می‌کند.

انتقال این تغییر حالت به یک عقربه یا نشان‌گر که بر روی یک صفحه کالیبره شده که بر اساس تغییرات رنج فشار مندرج گردیده است می‌چرخد. به سادگی مقادیر فشار در محدوده وسیعی از خلاء تا ۱۰۰۰ بار را اندازه‌گیری می‌کند. گیج فشار یا فشارسنج عموماً فشار گاز یا مایع را که هر کدام نوعی سیال هستند اندازه می‌گیرد.

Mars

اندازه‌گیری فشار با گیج فشار بوردن تیوب یکی از متداول‌ترین اندازه‌گیری‌های فشار می‌باشد که از طریق اندازه‌گیری یک تغییر شکل مکانیکی، فشار را اندازه‌گیری می‌کند. به عنوان مثال لوله بوردون C را که اغلب سطح مقطع بیضی شکل دارد در نظر بگیرید. وقتی فشار به لوله اعمال می‌شود.بخاطر اختلاف بین نیروی وارده به جداره داخلی و خارجی لوله، زاویه انحنای لوله فلزی تغییر می‌کند.

سنسورنوع C:

در گیج بوردن تیوب با وارد شدن فشار به یک سر آن، سر دیگر به سمت بیرون C همانطور که در شکل می بینیم، در نوع معمولاً در داخل فشار سنج ها بکار می رود C خم شده که این حرکت به یک فنر منتقل می شود. سنسور نوع و انتهاي دیگر آن به یک چرخ دنده قطاعی متصل شده است C یک میله رابط به نوك متحرك لوله وچرخ دنده با یک چرخ دنده ي کوچک درگیر شده که میله متصل به عقربه را می چرخاند. و در نتیجه فشار به فشار سنج وارد می شود و موقعیت عقربه در روي صفحه مقدار فشار را نشان می دهد.

گیج بوردن تیوب 

گاهی ممکن است طول لوله ي بوردن به قدري زیاد شود که زاویه آن از 360 درجه بگذرد.  این حالت براي افزایش حساسیت و دقت در اندازه گیري فشارهاي پایین مورد استفاده قرارمی گیرد.

سنسور نوع حلزونی (Helical Type)  : 

براي اندازه گیري فشار زیاد (تا حد 10000 پوند بر اینچ مربع، 600 بار) از لوله بوردن حلقوي استفاده می کنند. فشارسنج ها و ثبت کننده هایی که از لوله بوردن نوع حلقوي و حلزونی استفاده می کنند داراي اصطکاك کمتر و حساسیت زیادتري می باشند.

Bourdon tube pressure gauge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *