صنایع غذایی
آگوست 10, 2022
سختی گیر رزینی
آگوست 13, 2022
Show all

انواع سختی گیر منبعی است که درون آن سیلیس و رزین های تبادل یونی قرار دارد. مانند ( سختی آب ) شکل زیر لوله کشی سختی گیر شامل مسیر ورودی، مسیر خروجی، مسیر آب نمک، مسیر تخلیه شستشو و مسیر احیا و بک واش می باشد. دسترسی به درونسختی گیر رزینی توسط دو دریچه، یکی در بالای سختی گیر و دیگری در پایین سختی گیر امکان پذیر می باشد.

Mars

در کنار انواع سختی گیر یک منبع نمک برای احیای سختی گیر قرار دارد که این منبع توسط لوله مسیر آب نمک به منبع اصلی سختی گیر متصل می باشد. یک گیج در قسمت فوقانی منبع اصلی سختی گیر قرار دارد که وظیفه آن نمایش فشار آب درون سختی گیر و به تبع آن محاسبه افت فشار در سختی گیر می باشد. شیر اصلی سختی گیر ، شیر سلویید ولو نام دارد که بزرگ ترین شیر سختی گیر بوده و وظیفه آن تغییر مسیر آب در لوله های سختی گیر به منظورهای مختلف است.

علاوه بر شیر سلویید ولو، چندین شیر کوچک در جای جای انواع سختی گیر وجود دارد. این شیرها عبارت اند از: شیر هواگیری که در قسمت فوقانی سختی گیر قرار دارد.  ورودی که بر لوله مسیر ورودی سختی گیر سوار شده است.  خروجی که روی لوله مسیر خروجی سختی گیر قرار دارد. شیر نمونه برداری که قبل از شیر خروجی روی لوله مسیر خروجی سختی گیر قرار دارد.

ALFA LAVAL

از دیگر شیرهای سختی گیر، می توان به شیر خط نمک در مسیر آب نمک، شیر تخلیه در مسیر بک واش و شیر تخلیه شستشو در مسیر تخلیه شستشو اشاره کرد.

مناسب ترین روش حذف سختی آب برای آب هایی که TDS آن ها پایین تر از 700 ppm باشد، استفاده از سختی گیر رزینیمی‌باشد. سختی گیر های این شرکت در دو نوع سختی گیر فلزی و سختی گیر کامپوزیتی عرضه می گردد. مقدار سختی آب، علاوه بر اینکه در آب‌های صنعتی خیلی حائز اهمیت است، از نظر بهداشت عمومی نیز اهمیت خاصی دارد.

سختی آب چیست؟

واژه ی آب سخت و سختی آب زمانی به کار برده می شود که در آب یون های کلسیم و منیزیم وجود داشته باشد. البته عوامل دیگری نیز به همراه کلسیم و منیزیم درآب وجود دارند اما به علت غلظت پایین آنها می توان از آنها صرف نظر کرد. با این حال در منابع مختلف علمی سختی آب را مستقیما، با وجود یون های کلسیم منیزیم مرتبط می دانند.

سختی آب که حاصل وجود یون های کلسیم و منیزیم در آب است به دو نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • سختی موقت یا سختی کربناته : این نوع از سختی آب را می توان با حرارت دادن از بین برد، نمونه ی بارز این سختی وجود لایه های سفید و گچی در ظروفی مانند سماورها و کتری ها می باشد.
  • سختی دائم یا غیر کربناته : این حالت از سختی را نمی توان از طریق حرارت دادن از بین برد.

انواع سختی آب

سختی آب  را به دو قسمت دائم و موقت تقسیم نمودند که در آن سختی موقت را می توان با جوشاندن آب حذف نمود و سختی دائم فقط با مصرف مواد شیمیایی ممکن است کم و یا حذف گردد امروزه سختی را به دوقسمت کربناتی و غیر کربناتی تقسیم نموده اند. سختی کربناتی از کربنات ها و بیکربنات های کلسیم و منیزیم و سختی غیر کربناتی شامل سولفات و کلرور این دو فلز است.

ازبین املاح مولد سختی کلرور های کلسیم و منیزیم خاصیت خورندگی شدیدی دارند و سولفاتهای کلسیم و منیزیم باعث تشکیل رسوبهای سختی در جدار تاسیسات مولد نیرو می گردد اما کربناتها و بی کربناتهای سدیم و پتاسیم  نه خورنده اند و نه ایجاد رسوب می‌کنند ولی ممکن است در اثر بعضی عوامل CO2 خود را که خاصیت اسیدی دارد از دست بدهد. در این حال CO2 در مجاورت آب با تشکیل اسید کربنیک جدار دیگه ها و لوله ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

پاره ای املاح مانند کلرور سدیم های اگر بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر در آب موجود باشند طعم خواص و نامطبوعی به آب می دهد و اگر مقدار آن از ۳۰۰۰ میلی گرم در لیتر تجاوز کنند آب شور شده و غیر قابل شرب است و یا سولفات سدیم که باعث بروز ناراحتی های معدی می شود و یا در دیگهای بخار ایجاد کف می نمایند به طور کلی مجموع املاح محلول آب برای آشامیدن نباید از ۵۰۰ میلی گرم در لیتر تجاوز نمایند

منظور از سبک کردن آبها تبدیل نمودن املاحی است که ایجاد سختی نموده‌اند به طوری که بتوان آنها را با صاف کردن یا ته نشی نمودن از آب جدا نمود اساس سبک کردن بر چهار اصل زیر استوار است:

  • محاسبه مقدار مورد نیاز از مواد شیمیایی با در دست داشتن آنالیز کامل آب
  • امکان اختلاط سریع آب و مواد شیمیایی و انجام فولیکولاسیون در اثر به هم زدن.
  • محاسبه زمان لازم برای ته نشین شدن رسوبات حاصل از عمل.
  • جدا کردن آب صاف شده آماده نمودن برای عملیات بعدی.
مهمترین روش های سختی گیری از آب
  • جدا کردن املاح کلسیم و منیزیم با استفاده از مواد شیمیایی.
  • تبدیل املاح کلسیم و منیزیم به املاح سدیم.
  • سبک کردن آب با درهم کردن دو روش فوق الذکر.
  • روش های مغناطیسی تصفیه آب.
الف – استفاده از مواد شیمیایی

روش حذف سختی موقت آب به اصطلاح عمومی افزایش سختی آهنگ برای حذف سختی است چون آنها همیشه دارای مقادیری گازکربنیک آزاد هستند لذا با تزریق آهنگ ابتدا باید این گاز کربنیک را از بین برد.

1 CO2 + Ca (OH)2                  Ca (COH                                                                      

در صورتی که مقدار گاز کربنیک از ۲۰ میلی گرم در لیتر تجاوز نمایند بهتر است با دمیدن هوا قسمتی از آن را از آب خارج نمود و باقی مانده آن را با استفاده از روش فوق از بین برد عمل درمصرف آهنگ اثر زیادی دارد.

انواع سختی گیر

تا کنون روش های گوناگونی برای حذف سختی از آب ارائه شده که می توان به روشهایی مانند اسمز معکوس ، تبادل یونی ، سختی زدایی مغناطیسی ، روش های حرارتی اشاره کرد. سختی گیری آب توسط روش ها و دستگاه های مختلفی انجام می شود که هریک دارای مکانیزم و اجزای تشکیل دهنده خاص خود هستند. انواع مختلف سختی گیر به شرح زیر می باشد:

  • سختی گیر رزینی
  • فیلتر کربن
  • اسمز معکوس
  • سختی گیر مغناطیسی
  • سختی گیر الکترونیکی
مزیت های روش تبادل یونی نسبت به سایر روش های سختی گیری
  • هزینه سرمایه گذاری و راهبری کم
  • تاسیسات ساده و بهره برداری آسان
  • کارکرد به صورت اتوماتیک و دستی
  • قابلیت راه اندازی در اندازه بزرگ و کوچک
سختی گیر FRP

ساز و کار سختی گیر FRP همانند سختی گیر رزینی می باشد. فقط به جای مخازن فلزی از مخازن FRP استفاده می شود. این نوع سختی گیر برای مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای آن می توان به وزن سبک مخزن سختی گیر ، بهداشت بالاتر نسبت به مخازن سختی گیر فلزی و ارزان تر بودن مخزن سختی گیر نسبت به نوع فلزی آن اشاره کرد.

از معایب سختی گیر FRP می توان به عمر پایین مخزن، شکننده بودن مخزن و عدم قابلیت نگه داری در فضای آزاد اشاره کرد. همچنین سختی گیر FRP را عملا نمی توان در حجم های بالای رزین مورد استفاده قرار داد. زیرا هزینه مخازن FRP در احجام بالا از مخازن فلزی بالاتر می رود.

امروزه استفاده از مخازن فلزی (ورق آهنی) و شیرهای فلزی (چدن)، جهت انجام امور تصفیه آب منسوخ وظروف پلاستیکی FRPجایگزین شده است زیرا در سیستم های تصفیه آب، هدف کاهش یونهای موجود در آب است در حالی که استفاده از فلز موجب تبادل یون بین فلز و آب و نهایتا اختلال در کیفیت آب می گردد.

مزایای کاربرد مخازن پلاستیکی فایبرگلاس عبارتند از :
  • تحمل فشار بالا،حدود 10 بار
  • سبکی قابل توجه که نصب و جابجایی را بسیار ساده می نماید.
  • عدم زنگ زدگی و پوسیدگی
  • مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی و نیز در مقابل ضربه و سایش

ضعف های اساسی مخازن فلزی عبارتند از

1-ضعف اصلی مخازن فلزی، صفحه نازل آن ها است .چون در محل جوشکاری صفحه نازل سریعا زنگ زدگی و خوردگی شروع خواهد شد .
2-در مخازن فلزی اگر سطح داخل مخزن به درستی پس از سند بلاست با اپوکسی های مخصوص با ضخامت کافی پوشیده نشود قطعا خیلی زود باعث حضور زنگ در آب می شود.

سختی گیر FRP
کاربرد سختی گیر ها
  • حذف سختی مازاد آب آشامیدنی
  • حذف سختی آب ورودی به بویلر
  • حذف سختی آب تغذیه ی برج خنک کن

سختی گیر موتورخانه

یکی از وظایف اصلی موتورخانه، تولید آب گرم برای واحدهای مسکونی است. در محل هایی که آب گرم وجود دارد بحث رسوب گذاری آب نیز وجود دارد. آب های سخت که دارای عوامل سختی هستند می بایست از ستون سختی گیر رزینی عبور کنند و سپس به سمت دیگ های بخار هدایت شوند. در بسیاری از نقاط ایران آب با مشکل سختی مواجه هست و استفاده از سختی گیر امری الزامی است. در حال حاضر، در سراسر جهان از واحد سختی گیر در موتورخانه ها استفاده می شود. حال ممکن است در برخی موارد از سختی گیر رزینی و یا سختی گیر الکترومغناطیسی استفاده شود.

سختی گیر ساختمان و منازل مسکونی

وجود آب سخت مضراتی برای بدن انسان دارد که این عوارض بر هیچ کسی پوشیده نیست. آب نرم تولیدی از واحدهای سختی گیربرای مصارف شرب نیز دارای مضراتی است. زیرا وجود مقدار معینی از کلسیم و منیزیم برای بدن انسان بخصوص کودکان در حال رشد اجباری ست.

سختی گیر تولیدی زادآب برای واحد مسکونی تحت طراحی خاصی صورت می گیرد که بر این اساس سختی آب خروجی از سختی گیر حداقل 100 میلی گرم بر لیتر باشد. سختی گیر رزینی متداول ترین تجهیز مورد استفاده در سرتاسر دنیا است. شما می توانید جهت سفارش سختی گیر رزینی برای واحد مسکونی خود با دفتر شرکت زادآب تماس حاصل نمایید.

محاسبه ظرفیت سختی گیر

ظرفیت سختی گیر به طور کلی به دبی و میزان سختی آب ورودی بستگی دارد. فاکتور سومی که ظرفیت سختی گیر را مشخص می کند، فاصله ی زمانی احیای سختی گیر می باشد که این فاکتور به عوامل مدیریتی و منابع انسانی بستگی دارد. ظرفیت سختی گیربا استفاده از فرمول زیر محاسبه می شود.

C=Q*t*TH*15.73

C: ظرفیت سختی گیر بر حسب گرین
Q: دبی آب وارده به سختی گیر بر حسب مترمکعب در ساعت
t: زمان بین 2 احیا که بر اساس ساعت ( بین 8 تا 72 ساعت) انتخاب می گردد
TH: میزان سختی آب ورودی بر حسب میلی گرم بر لیتر

طرز کار سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی، سختی آب را از راه تبادل یون می گیرد. یون های سخت از جمله کلسیم و منیریم همراه با آب وارد محفظه سختی گیر شده و از رزین عبور می کند. رزین، یون سدیم (Na) خود را با کلسیم و منیزیم مبادله می کند. بنابراین یون های سخت توسط رزین گرفته می شود و آب نرم از سختی گیر خارج می شود. پس از مدتی (بسته به شرایط بین 8 تا 72 ساعت) رزین مملو از یون های سخت شده و عملا دیگر نمی تواند عمل سختی گیری را انجام دهد.

برای همین پس از این زمان باید عمل احیایسختی گیر را شروع کنیم. برای احیا، آب نمک را از رزین عبور داده تا بر عکس عمل سختی گیری ، سدیم نمک (NaCl) جایگزین یون های سخت شود و رزین مجددا آمده سختی گیری می شود. قبل از احیا نیز معمولا سختی گیر را به منظور زدودن لردهای روی رزین، بک واش نیز می کنند.

اجزای سختی گیر رزینی
رزین کاتیونی

دانه های شیمیایی رزین که عمل سختی‌گیری آب را انجام می‌دهند بر روی بستر سیلیس ریخته می‌شود. هر دستگاه سختی‌ گیر با توجه به ظرفیتش از مقادیر مختلف رزین کاتیونی پر می‌شود که این اعداد در جداول موجود می‌باشد.

آب هایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می‌باشند، رزین‌ کاتیونی موجود را فرسوده و آبدهی دستگاه سختی گیر را کاهش می‌دهد.

شکل زیر، نمونه نمایشگاهی یک دستگاه سختی گیر را نشان می دهد که از مقطع عرضی برش خورده است (این پایلوت توسط شرکت زادآب در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی آب و فاضلاب به نمایش در آمد). در این شکل محل قرار گیری نازل ها، سیلیس و رزین را مشاهده می کنید.

عواملی مانند وجود یون های آهن و منگنز و همچنین حضور بیش از 2 میلی گرم در لیتر کلر در آب می تواند عمر رزین کاتیونی را نصف کند.

رزین مورد استفاده در سختی گیر از نوع رزین های کاتیونی قوی در سیکل سدیم است. حداقل بستر مورد نیاز برای دانه های رزین 75 سانتی متر می باشد و وجود بستر شنی در زیر دانه های رزین امری اجتناب ناپذیر است زیرا احتمال فرار رزین ها از نازل های آب جمع کن در کف مخزن می رود. در حقیقت قلب هر سختی گیر رزین های داخل آن است.

رزین ها هستند که عملیات سختی گیری را انجام می دهند و به مرور زمان این دانه های رزین کارکردشان ضعیف می شود. علت آن نیز وجود عوامل مخرب رزین است، برای مثال وجود تنها 0.2 میلی گرم کلر آزاد در آب ورودی به سختی گیر می تواند عمر رزین را نصف کند. به علاوه اگر آب ورودی به ستون سختی گیر حاوی املاح آهن و منگنز و دیگر فلزات باشد عمر رزین را کاهش می دهند.

در حال حاضر شاهد آن هستیم که سختی گیر های مورد استفاده در صنایع پس از دو یا سه سال با مشکل نشت سختی روبه رو می شوند و علت آن نیز تنها وجود عوامل مخرب در آب ورودی به سختی گیر است.

نازل سختی گیر

نازل ها اغلب از جنس PVC می‌باشد که وظیفه جمع آوری آب نرم از کف مخزن سختی گیر را به عهده دارند. نازل‌ها بر روی صفحه‌ای با فواصل مشخص از هم قرار می‌گیرند. نازل ها می توانند از جنس برنجی و یا پلاستیکی باشند.

مخزن محلول آب و نمک سختی گیر

معمولاً این مخازن از جنس پلاستیک ( پلی اتیلن ) می‌باشد که شامل سنگ های نمک و آب هستند که هنگام شستشوی رزین‌ کاتیونی از آن استفاده می‌شود و توسط شیر سولویید ولو محلول آب و نمک به داخل مکیده می‌شود برای احیای رزین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شیر سلویید ولو سختی گیر

برای تنظیم ورودی مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش بک واش سختی گیر رزینی

در حالت بک واش آب از پایین سختی گیر وارد می شود. پس از عبور از سیلیس و نازل ها از رزین عبور کرده و لردها و املاح نامحلول موجود در روی رزین ها خارج می گردد. در این حالت آب آن قدر تخلیه می گردد تا شفاف شود وشفافیت آب خاتمه ی این مرحله را نشان می دهد.

در حالت بک واش همانند شکل زیر:

  •   مصرف باز
  •  ورودی باز
  •   تخلیه باز
  •   نمک بسته
روش احیا سختی گیر رزینی

در این حالت آب نمک موجود در داخل تانک نمک جهت احیا کردن به داخل سختی گیر وارد می شود. جهت آب ورودی برعکس سیستم بک واش از بالا به پایین می باشد. در این حالت آنقدر آب را تخلیه می کنیم تا تانک نمک تخلیه گردد. عموما ظرفیت تانک نمک بر اساس ظرفیت احیای سختی گیر محاسبه می گردد و حتما از نمک سنگی با خلوص بالا استفاده گردد.

در حالت احیا همانند شکل زیر:

  •  شیر مصرف بسته
  •   ورودی باز
  •   تخلیه شستشو باز
  •   نمک باز
مشکلات ناشی از عدم استفاده از سختی گیر
  • كاهش قدرت شویندگی انواع مواد صابونی
  • از لحاظ پزشکی مضر برای بیماران قلبی
  • ایجاد رسوب در دستگاه های حرارتی (مانند بویلر، مبدل و کولینگ تاور)
  • کاهش بازده دستگاه های حرارتی به واسطه رسوب گرفتگی
  • افت كیفیت رنگ در صنایع نساجی و رنگرزی
6 نکته مهم جهت استفاده از سختی گیر رزینی

1: آب ورودی به سختی گیر آب نباید در آن باقی بماند زیرا می تواند عمر مفید رزین های کاتیونی را نصف نماید. علاوه بر این یخ زدن رزین کاتیونی در مخزن سختی گیر می تواند عمر مفید آن را کاهش دهد.

2 : درصورت باز نمودن درب کیسه های رزین باید درنظر داشت که حتمأ در مجاورت آب قرار بگیرند. وجود رطوبت برای نگه داری رزین های تبادل یون الزامی است.

3 : استفاده از سنگ نمک با خلوص بالا توصیه می شود. به تجربه دیده شده است که در صورت استفاده از نمک هایی با خلوص پایین، گل و لای موجود روی بستر رزین را میپوشاند و ظرفیت تبادل کاهش پیدا می شود.

4 : کنترل سختی آب خروجی از دستگاه بصورت روزانه یا دو روز یکبار توسط کیت های سختی سنج به تمامی اپراتور ها و تکنسین های نگه دار توصیه می شود.

5 : اطمینان از مکش نمک پس از نصب و راه اندازی دستگاه سختی گیر رزینی با شیر چند راهه اکیدأ توصیه نمی شود.

6: درصورتی که آب ورودی به سختی گیر دارای املاح، گل و لای و یا ذرات معلق می باشد، حتما قبل از شروع عملیات سختی گیری، آب را بوسیله فیلتر کربن و یا فیلتر شنی عاری از اینگونه ذرات کنید.

چه سختی گیری را انتخاب کنیم؟

یکی از مهمترین سوالات در انتخاب سختی گیر این است که، سختی گیر فلزی و یا سختی گیر FRP گیر بهتر است؟ جهت پاسخگویی به این سوال باید توجه داشت که محل قرارگیری سختی گیر رزینی کجا خواهد بود؟ و آیا سختی گیر را در محیط سربسته قرار خواهید داد و یا دستگاه سختی گیر رزینی در مقابل سرما و گرما و محیط بیرون جایگزاری خواهد شد.

مورد دیگری که در انتخاب سختی گیر مهم قلمداد می شود مقدار هزینه ی اولیه است، قیمت سختی گیر فلزی در ابعاد و ظرفیت های بزرگ به مراتب از سختی گیر FRP کمتر است ولی در ظرفیت های کمتر ( ظرفیت زیر 400 هزار گرین) سختی گیر FRP مقرون به صرفه تر است.

انتخاب دستگاه سختی گیر رزینی

از موارد دیگری که در انتخاب دستگاه سختی گیر رزینی باید بدان توجه نمود، مقدار آب و دبی عبوری از مخزن سختی گیر است.  از پارامترهای مهم دیگر طراحی سختی گیر محاسبه ی مقدار نمک مورد نیاز برای احای رزین کاتیونی است. شاید در سختی گیر های با ظرفیت کم این مورد قابل اقماض باشد ولی در سختی گیر سایز بالا یکی از هزینه های ثابت دستگاه سختی گیر رزینی به شمار خواهد رفت.

برای این کار می توان هنگام طراحی سختی گیر رزینی زمان دوره ی احیای نمک را طولانی تر انتخاب نمود تا نیاز به شستشو با نمک و احیا رزین کمتر گردد ولی مشکل اینجا است که اگر این مدت زمان غیر منطقی انتخاب شود دستگاه سختی گیر رزینی دارای ابعاد بزرگتری می شود و در نتیجه قیمت سختی گیر بالا می رود. لذا انتخاب سختی گیر و طراحی سختی گیر رزینی نیاز به دانش و تخصص و از همه مهم تر تجربه دارد.

کارشناسان شرکت به مدت یک سال پس از نصب سختی گیر در محل به فواصل زمانی مشخص به دستگاه سختی گیر سر می زنند و با چک کردن نحوه ی عملکرد سختی گیر از کارکرد درست سختی گیر رزینی اطمینان حاصل می کنند.

مزایای استفاده از دستگاه سختی گیر ساخت شرکت زادآب
  • دارای آب پخش کن های مقاوم از جنس PVC
  • رنگ بدنه دستگاه سختی گیر سه لایه رنگ اپوکسی ضد زنگ
  • دستگاه سختی گیر دارای قابلیت تحمل فشار تا 10 بار
  • سرعت و دقت بالا در ساخت دستگاه و تحویل و نصب در محل
  • انجام کلیه لوله کشی‌های مربوط به آب نمک و استارت دستگاه سختی گیر
  • انجام کلیه جوش‌های دستگاه تحت استاندارد AWS
  • استفاده از مرغوب‌ترین رزین‌ کاتیونی و سنگ سیلیس
  • دارای 6 ماه گارانتی طلایی و 10سال خدمات پس از فروش
  • ارائه دفترچه راهنما جهت نگه داری آسان از سیستم
موارد استفاده از سختی گیر رزینی
  •  پر کاربرد ترین تجهیزات صنعت به شمار می رود. سختی گیر در کارخانجات زیر کاربرد دارد:
  •   چرم سازی
  •   نساجی
  •   واحدهای قالی شویی
  •  کارخانجات تولید یخ
  •   رنگسازی و رنگرزی
  •   لبنیات
  •   لاستیک سازی
  •   صنایع غذایی
  •  ساختمان سازی و بتن ریزی
  •   نفت و گاز و پتروشیمی
قیمت سختی گیر رزینی

سختی گیر در تیپ های مختلف تولید و عرضه می شود که هر کدام قیمت خودش را دارد. برای مثال قیمت سختی گیر رزینیفلزی با شیر اتوماتیک با قیمت سختی گیر فلزی با شیر نیمه اتوماتیک متفاوت است.

 رزینی ساخت شرکت زادآب

ارسال سختی گیر نیز با توجه به دوری محل نصب از کارگاه تعیین می شود. شرکت زادآب نسبت به ارسال سختی گیر در شهر تهران مسئول است و به صورت رایگان سختی گیرارسال می شود.

دمای آب ورودی به سختی گیر از نکات ریزی است که می بایست بدان توجه لازم را داشت. سختی گیر از نوع فلزی و سختی گیر از جنس FRP تا دمای 100 درجه سانتی گراد در برابر آب ورودی مقاومت دارند ولی رزین های تبادل یون مورد استفاده در سختی گیر رزینی نهایتا تا دمای 55 درجه در برابر گرمای دما مقاومت نمایند. بر اساس دیتا شیت سازندگان رزین کاتیونی رزین ها می توانند تا 55 الی 60 درجه سانتی گراد حرارت را درون سختی گیر تحمل نمایند.

عدم استفاده از سختی گیر رزینی

در صورت عدم استفاده از سختی گیر رزینی در موتورخانه ها گرفتگی لوله ها و مجاری انتقال آب در ساختمان ها و یا واحدهای صنعتی امری محتمل است. لذا برای جلوگیری از گرفتگی لوله توسط رسوبات کربناتی و بی کربناتی بهتر است از آب نرم شده توسطسختی گیر رزینی استفاده گردد.

پس از گسترش علم مواد، در صنعت آب و فاضلاب ما شاهد افزایش مخازن کامپوزیتی هستیم. سختی گیر FRP دارای برتری هایی نسبت به دستگاه های سختی گیر فلزی است و از آنها می توان به سبک بودن و راحتی در حمل و نقل اشاره نمود، همچنین از لحاظ بصری نیز دارای برتری می باشد. سختی گیر رزینی FRP بیشتر به عنوان پیش تصفیه برای سیستم های  اسمز معکوس استفاده می شود. اکثر سختی گیر FRP دارای شیر تمام اتوماتیک برقی هستند و بدین طریق تمامی عملیات سختی گیری توسط کامپیوتر شیر برقی به ترتیب انجام می گردد.

شیرهای اتومات سختی گیر

دارای 5 مرحله هستند:

  1. اولین مرحله شامل شستشو معکوس سختی گیر است.
  2. و در گام بعدی توسط آب نمک رزین ها شسته می شوند و به اطظلاح رزین های سختی گیر احیا می شوند.
  3. در گام بعد مخزن نمک پر می شود و سپس شستشوی سریع مخزن انجام می شود تا نمک اضافی از ستون سختی گیر خارج گردد.
  4. در نهایت سختی گیر به سیکل پنجم یا سیکل سرویس می رود و آب ورودی به سختی گیر نرم می شود.
سختی گیر موتورخانه

یکی از وظایف اصلی موتورخانه، تولید آب گرم برای واحدهای مسکونی است. در محل هایی که آب گرم وجود دارد بحث رسوب گذاری آب نیز وجود دارد. آب های سخت که دارای عوامل سختی هستند می بایست از ستون سختی گیر رزینی عبور کنند و سپس به سمت دیگ های بخار هدایت شوند. در بسیاری از نقاط ایران آب با مشکل سختی مواجه هست و استفاده از سختی گیر امری الزامی است.

برخی از پروژه های شرکت زادآب
  •  شرکت بهنوش،
  •  کارخانه لبنیاتی نیاز،
  •  دامداری جهان صالح،
  •  کارخانه چرم ممتاز،
  •  موتورخانه فاز 2 شهرک اکباتان تهران،
  •  بیمارستان بوعلی،
  •  رزینی برای بخش دیالیز بیمارستان شهر جوین،
  •  موتورخانه ساختمان اطلس ولنجک،
  •  رزینی کارخانه نیککالا،
  •  اداره پست مرکزی تهران،
  •   کارخانه درنا،
  •   کارخانه شکلات سازی آقای شاهی،
  •   پادگاه جوادالامه،
  •  دانشگاه امام صادق،
  •  کارخانه دارویی آریاتینا ژن،
  •  رزینی چرم حریر،
  •  کارخانه تن ماهی در شهر چابهار،
  •  رزینی کارخانه فراشیر پاکنام همدان،
  •  پژوهشکده نفت،
  •   موتورخانه برج آرام،
  •  ساختمان موننکو ایران،
  •  بیمارستان امام خمینی شهر خلخال،
  •   رزینی برج دستبند.

سختی گیر کارخانه و واحد صنعتی

نیاز صنعت به آب همانند نیاز بدن  انسان به آب است. آب سخت همان طور که در بدن عوارضی مانند سنگ کلیه پدید می آورد، در صنعت نیز مشکلات و لطمات زیادی را بر جای می گذارد. متداول ترین تجهیزی که در صنایع استفاده می شود بویلرهای آب داغ است. همان طور که می دانید دمای بالا به رسوب گذاری کمک می کند و وجود دستگاه سختی گیر برای آب پیش از بویلر واجب است.

سختی گیر رزینی برای برخی دستگاهها در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. از سختی گیر رزینی برای پیش تصفیه آب ورودی به دستگاههای اسمز معکوس استفاده می شود. برای برخی دستگاههای حساس در صنایع الزامی است که از آب خالص استفاده شود و در این موارد نمی توان به تنهایی از سختی گیر استفاده نمود و در نتیجه از آب شیرین کن ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *