فواید گرمایش از کف
آگوست 17, 2022
تأسیسات مکانیکی استخر
آگوست 17, 2022
Show all

انواع استخر

طراحی و محاسبه استخر شنا  از نظر استقرار شامل موارد زیر است:

  • استخرهای روی زمین
  •  استخرهای بالای زمین
  •  استخرهای درون زمین
Mars
انواع استخر از نظر استقرار 
  •  استخرهای روی زمین

در این استخرها کاسه استخر روی زمین قرار می گیرد و اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق به صورت ثابت در نظر گرفته می شود. ظرفیت این استخرها متوسط و عمق آن کم، پیش بینی می شود. این استخرها مناسب فعالیت های آموزشی و تفریحی است.

شیرجه در این استخرها به علت عمق کم امکان پذیر نمی باشد. در این استخرها امکان نمایش زیر آب برای برنامه های آموزشی شنا و غواصی امکان پذیر است.

  •   استخرهای بالای زمین

در این استخرها کاسه استخر بالاتر از تراز زمین قرار می گیرد و اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق به صورت موقت و یا ثابت پیش بینی می شود. ظرفیت و عمق این استخرها کم می باشد. این استخرها مناسب فعالیت هایی آموزشی و تفریحی است. شیرجه در این استخرها به علت کم امکان پذیر نمی باشد. این استخرها ممکن است بخشی از سیستم سازه بنا و یا در مقیاس کوچکتر به صورت بار روی سقف تلقی شود که در این صورت امکان جابه جایی پیدا خواهد کرد.

  •  استخرهای درون زمین

در این نوع استخرها کاسه استخر به طور کامل درون زمن قرار می گسیرد و کلیه اتصالات مربوط به آب و فاضلاب و برق و تاسیسات جنبی به صورت ثابت و دائمی پیش بینی می شود. این استخرها با امکان افزای ظرفیت و عمق ممکن است برای کلیه ورزشهای آبی و مسابقات مورد استفاده قرار گیرد.

ALFA LAVAL

ویژگی ها و مشخصات انواع استخرها 

برای هریک از فعالیت های مربوط به ورزش های آبی داخل استخر، براساس ویژگی های خاص آن باید مشخصات و ابعاد و اندازه هایی به شرح زیر پیش بینی شود:

  1. آموزش خردسالان
  2. شنای تفریحی
  3. شنای حرفه ای و مسابقات
  4. استخرهای چند منظوره
۱- آموزش خردسالان

استخر آموزش خردسالان داری عمق حداکثر ۹۰ سانتی متر، عرض ۷ متر و طول ۶/۱۶ یا ۲۰ متر می باشد. برای ورود به این استخر پیش بینی پله با عرض حداقل ۷ متر برای کودکان مبتدی توصیه می شود. ایجاد دو خط شنا در طول استخر با علائم راهنما در کف، کمک موثری در پیشرفت روند آموزشی خواهد داشت.

۲- شنای تفریحی

استخرهای تفریحی تابع ضوابط و معیارهای خاصی به جز میزان عمق آب نمی باشد از این رو استخرهای تفریحی در شکلهای مختلف و با تجهیزات وسایل تفریحی گوناگون طراحی و احداث می شود.

۳- شنای حرفه ای و مسابقات

استخر شنای ویژه مسابقات برای انجام فعالیت هایی نظیر شنای آموزشی کودکان، شنای تفریحی و یا شیرجه مناسب نمی باشد، زیرا مقررات و ضوابط این فعالیت نیازمند ویژگی خاصی است که انجام سایر ورزش های آبی را کمتر امکان پذیر می کند.

۴- استخرهای چند منظوره

با در نظر گرفتن تمهیداتی در مقاطع استخرهای مسابقه ای و تمرینی امکان برگزاری سایر ورزش های آبی تا حدود زیادی فراهم می شود، به گونه ای که رعایت عمق و شیب مجاز در کف استخرها و بهره گیری از تقسیم کننده های شناور، قابلیت بسیار خوبی برای افزایش کارایی و تبدیل به استخرهای چند منظوره بوجو خواهد آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *