پمپ دنده ای داخلی
آگوست 3, 2022
مبدل صفحه ای نیمه جوشی
آگوست 9, 2022
Show all

 

مبدل های حرارتی صفحه ای و منابع کویلی نسل نوین مبدل های حرارتی است که دارای مزایای ذیل می باشد:

  1. با استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای ، آب گرم مصرفی بدون توقف و به صورت دائمی وجود دارد و هیچ گاه دمای آب کاهش نمی یابد و سرد نمی شود، چون سیستم فوری است.  این مزیت بزرگی است برای محل هایی که مصرف آب گرم زیادی به طور همزمان دارند، همچون هتل ها ، بیمارستان ها، مجتمع های مسکونی
  2. در سیستم های سنتی مانند منابع کویلی و دو جداره آب گرم با دمای 60c تولید می شود و سپس با آب سرد مخلوط می شود تا دمای آن به 40c برسد . ولی با استفاده از مبدل های حرارتی صفحه ای دمای آب گرم مصرفی به 40c تقلیل می یابد که خود صرفه جویی قابل ملاحظه ای در انرژی به همراه خواهد داشت.
Comparison of plate heat exchangers with coil sources
  1. به دلیل در هم بودن جریان و عدم وجود نقاط راکد و مرده و همین طور کاهش دمای آب تولیدی (40c)رسوب کمتری شکل کی گیرد.
  2. مبدل های حرارتی صفحه ای نیازی به عایقکاری ندارند چون میزان تلفات حرارتی از لبه صفحات کمتر از 0.2 درصد لست.
  3. به دلیل کاهش دمای آب گرم و نبود ذخیره، این سیستم حداقل دارای سی درصد صرفه جویی در انرژی می باشد و مصرف گاز کمتر خواهد بود.
  4. بر اساس گزارش سازمان بهینه سازی مصرف انرژی برای ذخیره هر لیتر در دمای 60c سالیانه 125 مترمکعب گاز هدر می رود. به همین دلیل سیستم ذخیره آب گرم مصرفی فاقد توجیه اقتصادی می باشد.
  5. بر اساس گزارش سازمان بهینه سازی مصرف انرژی با جایگزینی منابع کویلی و دوجداره با مبدل های حرارتی صفحه ای. در کل کشور سالیانه یک و نیم میلیارد متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی می گردد.
  6. قیمت مبدل های حرارتی صفحه ای نسبت به منابع کویلی و دو جداره بسیار کمتر است.
  7. با توجه به بالا بودن ضریب انتقال حرارت(U) در مبدل های حرارتی صفحه ای نیاز به سطح حرارتی کمتری نسبت به منابع کویلی می باشد. در نتیجه ابعاد مبدل های حرارتی صفحه ای بسیار کوچکتر و فضای مورد اشغال بسیار کمتر خواهد بود بنابراین مبدل ها وزن کمتری خواهند داشت.
  8. به دلیل مزیت های فراوان مبدل های حرارتی صفحه ای همچون ابعاد کوچکتر و راندمان بالاتر ، در تمامی پکیج های گرمایشی ومبدل های حرارتی صفحه ای نصب شده. و تولید آب گرم مصرفی را مبدل های حرارتی صفحه ای به عهده دارند.
  9. به دلیل کاهش دمای آب تولیدی، نیازی به مخلوط کردن آب گرم و سرد نیست و بنابراین مصرف آب کاهش می یابد.
  10. دسترسی به داخل مبدل های حرارتی صفحه ای بسیار ساده است و با باز نمودن چند پیچ و مهره این عمل انجام میشود. به این صورت می توان به سادگی صفحات را تمیز کرد رسوب را پاک کرد و مجددا مونتاژ نمود.
  11. جنس صفحات استنلس استیل می باشد و آب گرم تولیدی کاملا بهداشتی می باشد و می توان از آن جهت شرب ، پخت عذا ، دم کردن چایی و… استفاده کرد.
  12. این سیستم هم با آب گرم و هم بخار کار میکند. در خیلی از پروژه ها مانند هتل جم ، هتل پردیسان ، هتل تهران ، هتل مشهد و… از سیستم بخار استفاده شده است.
  13. در این سیستم دیگ آب گرم را می توان بر روی 50c تنظیم کرد، در نتیجه می توان از دیگ های چگالشی نیز استفاده کرد. که با استفاده از آنها ، به دلیل کاهش دمای دودکش ، در مصرف سوخت صرفه جویی بیشتری به عمل می آید.
  14. می توان در استخر های عمومی و محل های مصرف آب گرم به جای استفاده از شیر مخلوط از تک شیر با دمای کنترل شده. مثلا40c  استفاده کرد که در نتیجه صرفه جویی قابل توجهی در مصرف آب و انرژی به عمل خواهد آمد.
  15. با افزایش و کاهش  تعداد صفحات، امکان تغییر ظرفیت مبدل ها وجود دارد.
ALFA LAVAL

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *