در مبدل های حرارتی با جوش مس نقاط درگیری سیال های سرد و گرم، به دلیل نوع طراحی صفحات مبدل، بسیار زیاد است لذا فاکتور انتقال حرارت در واحد سطح، در این نوع مبدل ها افزایش یافته است. این امر زمانی که در فضای مربوط به نصب مبدل محدودیتهایی وجود داشته باشد یک مزیت محسوب می شود.

در مبدل های CB، صفحات بسیار نازک (حدود 0.4 میلیمتر) از جنس استنلس استیل که دارای شیارهای راه راه هستند در کنار هم قرار میگیرند و در کوره خلاء جوش مس داده می شوند که یونیت بدست آمده قابلیت تحمل فشار و دماهای زیاد را دارد که بر خلاف نمونه های سنتی، انتقال حرارت بین این صفحات اتفاق می افتد که منجر به افزایش قابل توجه بازه کلی می شود.

نوع CB مبدل های حرارتی جوشی نسبت به انواع سنتی، چه از نظر صنعتی و چه از نظر سیستم های  HVAC&R برتری چشم گیری دارند. بهره وری بی نظیر مبدل های CB این امکان را به وجود آورده است که بتوان در سایزهای کوچکتر به هدف مطلوب دست یافت. بنابراین این نوع مبدل ها از عهده پروژه هایی با ظرفیت های بزرگ که محدودیت فضای نصب دارند، به خوبی بر می آیند.

از آنجایی که در ساخت مبدل های CB از هیچگونه گسکت استفاده نشده است، این نوع مبدل ها برای بکارگیری در دماهای بسیار زیاد مناسب می باشند. برای مثال در بخش گرمایش با طیف گسترده تغییرات گرمایشی، بخش کولینگ و کاربردهای آب لوله کشی.

شرکت آلفالاوال تولید کننده پیشرو در زمینه مبدل های صفحه ای جوشی می باشد. بنابراین مبدل های CB تولید شرکت آلفالاوال شرایط فشار و دماهای بالا را تحمل می کنند و اثرات ناشی از این شرایط را به خوبی پوشش می دهند. واحدهای CB آلفالاوال در اندازه ها و ظرفیت های مختلف تولید می شوند که الگوی متفاوت پلیت ها و اتصالات آنها جوابگوی نیاز مصرف کننده است. پیکربندی واحدهای CB بنا به نیاز پروژه ممکن است تک گذر(single-pass)، دو گذر(dual-pass) و یا چند گذر(multi-pass) باشد.

CB چگونه کار می کند؟

در مبدل حرارتی CB سطوح موج داری که نقش انتقال حرارت از یک سیال به سیال دیگر را به عهده دارند، ضخامت بسیار کمی دارند و از جنس تماماً استینلس استیل AISI 316 تشکیل شده اند. این مبدل حرارتی به طور کامل آب بندی شده است به طوریکه دو سیالی که وارد مبدل می شوند بدون هیچ گونه نشتی با یکدیگر تبادل حرارت انجام می دهند. بنابراین فرآیند انتقال حرارت در مبدل حرارتی CB، بر خلاف انواع سنتی، توسط صفحاتی موج دار انجام می گیرد که منجر به افزایش بازده عملیاتی می شود.

احتیاط : نصب کردن و عملکرد مبدل باید طوری صورت گیرد که هیچ احتمالی در آسیب دیدن پرسنل و تجهیزات مربوط به مبدل وجود نداشته باشد.