گرمکن آب استخر و جکوزی
آگوست 9, 2022
گیج فشار دیجیتال
آگوست 10, 2022
Show all

مينی چيلر ها که سیکل تبرید آنها بر اساس ظرفیت دارای یک یا چند کمپرسور اسکرال و با یک یا چند مدار می باشد.  معمولاً در تراس یا پشت بام ساختمان نصب می شوند. با خنك كردن آب در اواپراتور آنرا به داخل ساختمان منتقل کرده و اين آب با جریان در کویل فن كويل ها ، سرمایش مورد نظر هریک از فضاهای داخلی ساختمان را تامین می نماید.

از مزایای استفاده از انواع مینی چیلر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دو فصل بودن سیستم مینی چیلر
  • استقلال کامل هزینه تهویه مطبوع واحدها از یکديگر
  • عدم و جود سر و صدای حرکت باد بدليل حذف کانال در مینی چیلر
  • استهلاک، لرزش و صدای کمتر و همچنین طول عمر بالا به دلیل تعداد کم قطعات متحرک
  • قابلیت قرارگیری در فضای آزاد مثل سطح پشت بام یا تراس
  • عدم نیاز به فضای نصب زیاد بدلیل ابعاد و وزن بسیار پایین
  • ضریب اطمینان بالا، قابلیت تامین تناژ پایین، مصرف پایین برق
  • تعمیر و نگهداری آسان و هزینه نگهداری بسیار پایین
  • قابلیت کارکرد در مناطق خشک و حاره ای
  • عدم نیاز به برج خنک کننده در سیستم مینی چیلر
  • عدم یخ زدگی به دلیل استفاده از اواپراتور صفحه ای از جنس استنلس استیل
  • استقلال دمای اتاق ها از یکدیگر
  • عدم انتقال صدای اتاق ها به یکدیگر
  • مینی چیلر

مقایسه مینی چیلر با داکت اسپلیت:
  • با توجه به سوالات مکرر سازندگان واحدهای مسکونی در خصوص مقایسه هزینه تهیه و اجرا و بهره برداری داکت اسپلیت با مینی چیلر (+فن کویل ها) برای هر واحد مسکونی. طبق محاسبه و برآورد و تجربه کارشناسان ، انجام صحیح برآورد.  مقایسه این هزینه ها به عوامل متعددی مانند برند انتخابی، متراژ زیر بنای واحد، محل و چگونگی اجرا  بستگی دارد.
  • در زمینه هزینه های بهره برداری که عمدتا شامل هزینه برق مصرفی + هزینه تعمیرات دوره ای و شارژ گاز مبرد می باشد. نیز تفاوت چندانی بین هزینه مصرف برق و دیگر هزینه های بهره برداری داکت اسپلیت و مینی چیلر نمی باشد.
عملکرد و اجزای مینی چیلر:

مینی چیلر ها معمولاً چیلر های هواخنک با ابعاد و ظرفیت کوچک تر هستند که عملکرد آنها به این صورت است: گاز مبرد توسط کمپرسور مینی چیلر های هوایی فشرده می گردد. در دمایی پائین قرار می گیرد تا بتواند پس از ورود به کویل اواپراتور گرمای آب داخل اواپراتور را جذب نماید .

در نتیجه آب سیستم تبرید درون اواپراتور سرد می گردد.  سپس توسط سیستم پمپ های سیرکولاتور به کویل آب سرد فن کویل ها و هواساز ها جهت ایجاد هوای خنک در محل مورد نظر منتقل می شود . پس از این فرآیند مجددا با مکش کمپرسور گاز ناشی از تبخیر، به سمت کمپرسور حرکت نموده و این سیکل ادامه می یابد.

مینی چیلر

اواپراتور یا مبدل حرارتی مینی چیلرها که در دو نوع پوسته – لوله ای و صفحه ای موجود است ، وظیفه خنک کردن آب در مدار برودتی ساختمان را برعهده دارد. به این ترتیب که در اواپراتور لوله های گاز مبرد و لوله های آب مدار برودتی قرار دارند و طی جریان تبخیر مایع برودتی و دریافت گرما توسط گاز ، آب سیستم خنک می شود.

در صورت استفاده از مبدل حرارتی صفحه ای با استفاده از تعداد زیادی صفحات فلزی نازک ، موجب تبادل حرارت بالا بین سیال گرم و سرد می شود. اساس عملکرد این نوع مبدل به این شکل است کهاز دو جهت مخالف سیال سرد و گرم وارد مبدل می شوند.

مینی چیلر
مینی چیلر

کمپرسورها در مینی چیلرهای تراکمی از نوع اسکرال می باشند.

مینی چیلر

که توسط فن های آکسیال بزرگ ، این عملیات خنک کنندگی انجام می پذیرد.

 ميني چيلرها كه گرمايشي نيز مي باشند :

(دارای Heat pump) مي توانند آب گرم مورد نياز فن كويل ها در زمستان را نيز فراهم نمايند.

مینی چیلر

محاسبه ظرفیت چیلر

بطور کلی کارشناسان تاسیسات برای محاسبه ظرفیت چیلر مورد نیاز هر پروژه که بر مبنای محاسبه دقیق ظرفیت بار برودتی کل انجام می گردد. علاوه بر محاسبه پارامترهایی مانند شرایط جغرافیایی(Ambient Temperature ) و دمای طرح خارج تابستان ، ارتفاع از سطح دریا ، رطوبت نسبی هوا ، نوع کاربری ساختمان (دمای طرح داخل). تعداد طبقات و سطح زیر بنای ساختمان ،تعداد نفرات و تجهیزات کوچک و بزرگ الکتریکی داخل ساختمان ،به حجم آب سرد مورد نیاز و ضرایب اطمینان کافی در عملکرد چیلر توجه می نمایند.

اما چنانچه مایل به استفاده از امکان محاسبه سر انگشتی (فاز 1) چیلر مورد نیاز ساختمان های مسکونی و اداری در شرایط آب و هوایی مانند تهران باشید. می توانید به ازای هر 100 متر مربع از ساختمان بطور تقریبی ظرفیت نامی 4 تن تبرید را در نظر بگیرید .

استفاده از انواع مینی چیلر

همراه با فن کویل علاوه بر مزایای عدیده زیر این امکان را فراهم می آورد تا در هنگام تغییر فصل در پائیز یا بهار که ممکن است. تعدادی از ساکنین تمایل به استفاده از سیستم گرمایی و تعدادی تمایل به استفاده از سیستم سرمایی داشته باشند ، هر واحد آپارتمان قادر به انتخاب و اعمال سلیقه شخصی خود در تامین دمای هوای مطلوب در واحد خود باشد.

دیگر نیازی به نصب و استفاده از سایر تجهیزات گران قیمت تهویه مطبوع نمی باشد زیرا از آنجا که فن کویل ها و شبکه لوله کشی از قبل درون ساختمان وجود دارند. با نصب مینی چیلر میتوان سرمایش مطبوع و مورد نظر را بدست آورد.

2 دیدگاه ها

  1. تصفیه آب گفت:

    بسیار مطلب آموزنده ای بود. خیلی ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *