پمپ سپتیک
آگوست 16, 2022
بویلر روغن داغ
آگوست 17, 2022
Show all

یکی از املاحی که در آب های زیرزمینی به وفور یافت می شود آهن و منگنز می باشد. که با حذف آهن و منگنز از آب جدا میشود . میزان غلظت آهن و منگنز در آب ها به مدت زمانی  که آب با این نوع سنگ ها در تماس می باشد بستگی دارد .

Mars

آب های چشمه و چاه دارای بیشترین مقدار آهن و منگنز می باشد.  اما در صورتی که با اکسیژن ترکیب شوند به سرعت لکه هایی را که اغلب نارنجی یا قهوه ای و یا سیاه می باشند را ایجاد می کنند. که لکه های سیاه ایجاد شده ناشی از وجود منگنز در آب می باشد. و لکه های قهوه ای  و نارنجی ایجاد شده به دلیل وجود آهن در آب می باشد.

ALFA LAVAL

با توجه به استاندارد آب آشامیدنی آهن و منگنز خطری برای سلامتی انسان ندارند. فقط طعم تلخ فلز و ایجاد لکه مشکلاتی هستند که در این نوع آب ها دیده می شوند. طبق استاندارد بین المللی مقدار آهن موجود در آب از 0.3 ppm و منگنز از 0.05 ppm نباید بیشتر باشد.

روش های  حذف آهن و منگنز از آب

برای حذف آهن و منگنز از آب راههای مختلفی وجود دارد که در زیر به طور کامل به تشریح آنها می پردازیم.

  1. سختی گیر رزینی
  2. اضافه کردن پلی فسفات
  3. فیلترهای اکسید کننده
  4. اکسیداسیون و سپس فیلتراسیون
  5. هوادهی
  6. ازن زنی
  7. کربن کاتالیزوری
سختی گیر رزینی

یکی از رایج ترین روش های حذف آهن و منگنز از آب استفاده از سختی گیر تعویض یونی می باشد که علاوه بر آهن و منگنز – کلسیم و منیزیم را نیز از آب حذف می کند.  سپس این آهن و منگنز جذب شده توسط بکواش از طریق لوله تخلیه از سیستم سختی گیر خارج شده و راهی لوله فاضلابی می شوند.

در صورتی که آهن و منگنز قبل از ورود به سختی گیر با کلر و هوا که جز مواد اکسید کننده می باشد در تماس باشند. دیگر نمی توان از سیستم سختی گیر استفاده کرد چون آهن و منگنز اکسید شده بر روی رزین رسوب می کند.

اضافه کردن پلی فسفات

اگر مقدار آهن موجو در آب از 2 ppm کمتر باشد استفاده از این روش مقرون به صرفه تر می باشد. در این روش فسفات به داخل آب به وسیله پمپ تزریق می شود که باید در مقدار تزریقی فسفات به آب دقت لازم را انجام داد. چون در صورت تزریق اضافی این ماده به آب سبب افزایش لزجت آب و حتی باعث ایجاد مشکلاتی در بدن انسان ها از جمله اسهال خواهد شد. تنها مشکلی برای این روش می توان در نظر گرفت عدم حذف منگنز از آب می باشد.

فیلترهای اکسید کننده

که این فیلترها ابتدا باعث اکسید شدن آهن و منگنز می شوند و سپس به صورت فیزیکی آهن و منگنز اکسیدشده ی محلول در آب را حذف میکنند.

اکسیداسیون و سپس فیلتراسیون

اگر میزان آهن و منگنز موجود در آب بیشتر از 10 ppm   باشد. بهترین روش برای اینکار ابتدا اکسیدکردن و سپس فیلتر کردن می باشد.

از جمله موادی که می شود به آب تزریق کرد برای اکسید کردن آهن و منگنز : کلر،پرمنگنات پتاسیم و پروکسید هیدروژن

سیستم هوادهی

در این روش هوا را به داخل آب تزریق می کنند تا سبب اکسید شدن آهن و منگنز شود و سپس با استفاده از فیلتراسیون سبب حذف آهن و منگنز می شود. این روش هزینه اولیه خرید دستگاه نسبت به سایر روش ها بیشتر ولی هزینه نگهداری آن نسبت به روش های دیگر کمتر است

سیستم کربن های کاتالیزوری

اگر مقدار آهن محلول در آب کمتر از 1ppm  باشد از روش کربن کاتالیزوری استفاده می کنیم که عمل اکسید کردن و فیلتر کردن را به صورت همزان انجام می دهد. این روش به دلیل اینکه مواد شیمیایی به آب تزریق نمی شود پس نیاز به بکواش نداردو هزینه نگهداری کمتری را دارا می باشد.

ازن زنی

ازن مانند کلر یکی از مواد شیمیای برای اکسید کردن مواد داخل آب به کار برده می شود ولی چون ازن بسیار ناپایدار بوده باید در محل مورد استفاده تولید شده. و به داخل آب تزریق شود و مواد اکسید شده توسط یک فیلتراسیون از آب جدا می شوند.دستگاههای ازن زن علاوه بر حذف آهن و منگنز قادر به حذف کردن سایر مواد محلول در آب مانند فلزات و باکتری ها میشوند. و هزینه بالاتری نسبت به سایر روش های موجو دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *